Choose Language:
 
 
  Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board  
  Discordiin mars - click to chat!  
  Home Recent LoginRegisterHelpSearch Map Achievements Database Quizzes   


Voit piilottaa tämän mainoksen kirjautumalla sisään.
     
     
 
Kampanjatori
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic
PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla. (Read 6225 times)
Mirsku
Ex Member

PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
10.04.2012 at 03:41:49
 
Eli käänteinen ketju tälle http://www.nesretro.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1164147387/0

Olis ihan hyvä jos ongelmasta kirjoittais vähän tarkemmin, ja arvioisi onko peli ihan common sensen mukaan pelikelpoinen vai ei.

Edit: Varmaan vois mainita sen pelin aluekoodinkin mitä on testannut, koska noissa saattaa olla pieniä eroavaisuuksia (esim jos pelin kieli on muutettu hiukan "heittämällä" niin sillä saattaa olla pieniä vaikutuksia muuhunkin, ja joistain peleistä on useampi variantti euroopankin sisällä yms)


****************


- Banana Prince (NOE/FRG/DAS)
  Käytännössä pelikelvoton sillä ajastin menee paljon nopeammin kuin pitäisi (ainakin 3-5 kertaa nopeammin) ja tekee joidenkin kenttien läpäisystä mahdotonta.


- Parodius (NOE/DAS)
Toimii muutamat ensimmäiset kentät ja jumahtaa täysin viimeistään silloin kun vastaan tulee bossi jolla on hana päässä. (Eli toimii jotain 2-3 kenttää ja sit jumahtaa, harmi sinänsä koska tota olis muuten parempi pelata NTSC laitteella koska aluksen shield ja vihollisten ammukset vilkkuu sillä paljon vähemmän)


- Section Z  (EEC/DAS)
Koko ruudun yläosa pysyy paikallaan kaiken muun scrollatessa täydellisesti kuten pitääkin. Mahdoton pelata vähänkään pidemmälle.


- Shadowgate (UKV)
Ainakin UKV on NTSC konsolilla kunnon huijauspeli koska soihdut jotka on sytyttäny palavat loputtomasti eivätkä sammu koskaan.   Cheesy (PAL versiossa ne kai on defaulttina päällä sytyttämisen jälkeen ja prossu laskee milloin niiden pitäisi sammua, mut NTSC prossu ilmeisesti jättää suorittamatta sen laskemisen kokonaan jolloin niille ei tule sytyttämisen jälkeen koskaan ajankohtaa milloin niiden pitäis sammua)


-Smurfs (FRA/FAH-1)
Osa graffoista sekaisin pitkin peliä, toiseks viimeinen kenttä täysin sekavaa puuroa (mut siltikin mahdollista läpäistä jos tietää mikä sekaisin oleva on mitäkin  Roll Eyes ) Jopa viimeisen bossin graffat on täysin sekaisin.


-Startropics (NOE/DAS)
Pelattavissa siihen asti kunnes pitäisi käyttää esinettä joka paljastaa näkymättömät viholliset. Kyseinen esine siis ei paljasta yhtään mitään.
 
Back to top
« Last Edit: 10.04.2012 at 04:28:45 by N/A »  
  IP Logged  
thefox
Offline
NES-Retro Novice
*

sanovat että

Posts: 106

Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #1 - 11.04.2012 at 09:41:04
 
Mirsku wrote on 10.04.2012 at 03:41:49:
-Smurfs (FRA/FAH-1)
Osa graffoista sekaisin pitkin peliä, toiseks viimeinen kenttä täysin sekavaa puuroa (mut siltikin mahdollista läpäistä jos tietää mikä sekaisin oleva on mitäkin  Roll Eyes ) Jopa viimeisen bossin graffat on täysin sekaisin.

Asterix
Menee samaan kategoriaan kuin Smurfs, peli muistuttaa LSD-trippiä. Pelikelvoton, ellei satu muistamaan kenttiä ulkoa (en ole kokeillut, eli saattaa kaatua myöhemmässä vaiheessa).
 
Back to top
 

Lataa tekemäni NES-peli STREEMERZ ilmaiseksi osoitteesta www.fauxgame.com!
WWW   IP Logged  
Mirsku
Ex Member

Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #2 - 22.05.2012 at 22:32:57
 
Batman: Return of the Joker (SCN/SCN)

Pikaisella testimisellä tota euroversiota on optimoitu vähän liikaakin joten osa autoscrollaavista kohdista on pelikelvottomia.

Ekan kentän loppu on jo vaikeaa koska rotkojen paikoista ei saa selvyyttä ja veikkaan et myöhemmin liikkuva piikkikatto, ja tankkikohdat on yhtä ongelmallisia.

Edit: Sen lisäks et tossa on FME-7 mapperi jota ei taida olla missään muussa pelissä japanin ulkopuolella, niin toi on siitäkin eksoottinen et eka japanilaisten tekemä peli jossa oon nähnyt tollaista optimointia et kompensoidaan näyttiksen hitautta sillä et pistetään prossu laskemaan enemmän ja näyttis refreshaaki ruutuun enemmän tavaraa kerralla.
 
Back to top
« Last Edit: 22.05.2012 at 22:38:59 by N/A »  
  IP Logged  
Weeros
Offline
NES-Retro Novice
*


Posts: 181

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #3 - 04.06.2012 at 12:45:12
 
Pystyisiköhän Mirsku tai joku muu testaamaan PAL Little Samsonin toimivuutta NTSC-NESsillä? Arvostaisin kovasti.

Aihetta sivuten, kiinnostaisi tietää miten ihmiset ylipäätään pelaavat NTSC/PAL -pelejään, olettaen että useimpien kokoelmat koostuvat molemmista? Ymmärsin pitkän googlailun perusteella, että tuntematon määrä PAL-pelejä on käytännössä NTSC-peli ilman lukitusta eli hitaampi PALlilla, normaali NTSC:llä, kun taas osa on optimoitu PALille joiltain osin, ja näin ollen liian nopea NTSC:llä (esim. musiikki triplanopea yms.) ? Siedättekö pienet muutokset formaattimuutoksesta, onko teillä useampi konsoli vai ostatteko tietoisesti vain esim. noita "hidastettuja" pelejä? Onko kukaan törmännyt pätevään listaan noista PAL-muunnoksista? Itse käytin eilen muutaman tunnin googlen ääressä mutta ei onnannut..
 
Back to top
 
Achievements: 1
Item Acquired
  IP Logged  
Jorma_
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 381

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #4 - 04.06.2012 at 14:16:32
 
Weeros wrote on 04.06.2012 at 12:45:12:
Pystyisiköhän Mirsku tai joku muu testaamaan PAL Little Samsonin toimivuutta NTSC-NESsillä? Arvostaisin kovasti.

Mulla ois eväät tähän, mutta aika tahtoo olla kortilla. Katon jos kerkeen pikaseen testiä tänään iltamassa (jos siis riittää vartin päätelmät).
 
Back to top
 
Achievements: 5
Church of NES-RetroInsiderTypical Apple UserClothed by NES-RetroItem Acquired
58420   IP Logged  
Mirsku
Ex Member

Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #5 - 04.06.2012 at 14:18:26
 
Weeros wrote on 04.06.2012 at 12:45:12:
Aihetta sivuten, kiinnostaisi tietää miten ihmiset ylipäätään pelaavat NTSC/PAL -pelejään, olettaen että useimpien kokoelmat koostuvat molemmista? Ymmärsin pitkän googlailun perusteella, että tuntematon määrä PAL-pelejä on käytännössä NTSC-peli ilman lukitusta eli hitaampi PALlilla, normaali NTSC:llä, kun taas osa on optimoitu PALille joiltain osin, ja näin ollen liian nopea NTSC:llä (esim. musiikki triplanopea yms.) ? Siedättekö pienet muutokset formaattimuutoksesta, onko teillä useampi konsoli vai ostatteko tietoisesti vain esim. noita "hidastettuja" pelejä? Onko kukaan törmännyt pätevään listaan noista PAL-muunnoksista? Itse käytin eilen muutaman tunnin googlen ääressä mutta ei onnannut..


Euro Little Samsonia en valitettavasti ainakaan itse pysty nyt ntsc/60 laitteella testaamaan koska ainoassa yksilössä on toistaiseks pikkuvikaa, mut 50 forcetetulla ntsc laitteella toimii ilman mitään graffavirheitä yms, eli ei ainakaan siltä osin vaadi pal laitetta.

Eli 50/60hz ero on todellisuudessa se pienin ero noiden kahden välillä. Vielä enemmän merkitystä on sillä miten PAL ja NTSC mallien prossun ja näyttiksen väliset ajoitukset eroavat toisistaan. Tosta johtuu juuri esim se miksi banana princessa aikalaskuri menee ylinopeasti ntsc sirullisella laitteella, kun eurooppaversiossa pelistä sen aikalaskurin nopeus menee näyttiksen mukaan, ja näyttis joka suorittaa monta kertaa nopeammin suhteessa prossun nopeuteen, aiheuttaa sille sit vähän liikaakin vauhtia.

Itse siis pelaan joko ihan pal nesillä tai sit taiwanilaisen ntdecin famiclonella jossa on muuten täydelliset kopiot famicomin siruista, mut jännänä juttuja ne on pakotettu toimimaan 50hz nopeudella, vaikka niiden väliset ajoitukset onkin samat kuin puhtaassa ntsc laitteessa. Tollaisella välttää jotkin ongelmat, esim Lifeforcessa normi pal laitteella kaikki hidastuu jos ruudussa on liikaa tavaraa kerralla (kakkoskentän kiviä sylkevistä tulivuorista esim huomaa heti), mut ntsc sirullinen laite taas jaksaa sen kaiken hidastumatta koska sen näyttis hoitaa hommansa aktiivisemmin.

En siis tarkoituksella osta just tietyllä tavalla toimivia pelejä, vaan just esim usa tai jap versioita on vähän pakko ostaa silloin jos peliä ei ole julkaistu euroopassa. (ja jos pelistä on kolme versiota joista yksi maksaa satasia ja kaksi on halpoja, niin ei tarttee miettiä pitkään mihin riittää rahat)



Ja tosiaan sen takia tän ketjun aloitinkin kun en itsekään löytänyt listaa pal optimoiduista peleistä. Eihän tällä ketjulla niin hirveästi hyötyarvoa ole kun melkein kaikilla on kuitenkin ainakin yksi pal nessi, mut lähinnä just siks et kiinnostavaa vähän tutkia noita läpi ja listailla sen mukaan, jos vaikka jotain kiinnostais.  Tongue

Edit: Toivottavasti tosta tajuaa jotain kun en pysty tota oikein selkeämminkään kirjottamaan.

Jos muistaa eri mallien väliset erot sirujen keskenäisten ajoitusten välillä, niin aika äkkiä pystyy päättelemään miksi jokin toimii jollain ja jollain toisella taas ei, riittää et muistaa vaan noi eroavaisuudet ja seuraa mitä pelissä tapahtuu.

Edit2: Eli mahdollisimman selvästi sanottuna, eri mallien eroavaisuus näyttiksen ja prossun välisissä ajoituksissa, aiheuttaa käytännössä sen et ntsc mallin näyttis piirtää vähemmän mut useammin, ja pal mallin näyttis taas enemmän kerralla mutta harvemmin. Ja tosta erosta johtuukin sit kaikki mahdolliset graffaongelmat tietyillä peleillä eri alueen laitteella kuin mille ne on tarkoitettu.
 
Back to top
« Last Edit: 04.06.2012 at 14:40:37 by N/A »  
  IP Logged  
Weeros
Offline
NES-Retro Novice
*


Posts: 181

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #6 - 04.06.2012 at 20:03:10
 
Jorma_ wrote on 04.06.2012 at 14:16:32:
Mulla ois eväät tähän, mutta aika tahtoo olla kortilla. Katon jos kerkeen pikaseen testiä tänään iltamassa (jos siis riittää vartin päätelmät).


Varmaan riittää 5-10 minuutinkin tuohon Mirskun kommenttien päälle; bugeja ei ilmeisesti ole mutta kiinnostaisi itseä lisäksi, miten tuo hertsimuunnos näkyy - onko musiikki/peli nopeampaa, ja tällaista minkä varmasti varttunut Samsonin pelaaja helposti huomaa.
 
Back to top
 
Achievements: 1
Item Acquired
  IP Logged  
Mordor
Offline
NES-Retro Apprentice
**


Posts: 547

Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #7 - 04.06.2012 at 20:31:22
 
Time Lord Pal-B (SCN)
http://youtu.be/6PSdSraK3xA


 
Back to top
 
Achievements: 1
First Successful Sale

Helsinki
  IP Logged  
Jorma_
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 381

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #8 - 05.06.2012 at 06:40:52
 
Weeros wrote on 04.06.2012 at 20:03:10:
Varmaan riittää 5-10 minuutinkin tuohon Mirskun kommenttien päälle; bugeja ei ilmeisesti ole mutta kiinnostaisi itseä lisäksi, miten tuo hertsimuunnos näkyy - onko musiikki/peli nopeampaa, ja tällaista minkä varmasti varttunut Samsonin pelaaja helposti huomaa.

Tökkäsin ton Samsonin pikaselti tähän aamutuimaan tuohon Toploaderiin. Mitään häröjä ei tosiaan tuossa kymmenen minuutin pelin perusteella tunnu olevan. Samsonilla tuntuis piisaavan vauhtia ja musat vetää melkosella tahdilla.

Eli vaikuttais että koko peli nopeutuu ja musan osalta on erityisen huomattava muutos minusta. Tuo itse pelin nopeutuminen minusta oli vain hyvästä  Grin
 
Back to top
 
Achievements: 5
Church of NES-RetroInsiderTypical Apple UserClothed by NES-RetroItem Acquired
58420   IP Logged  
Weeros
Offline
NES-Retro Novice
*


Posts: 181

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #9 - 06.06.2012 at 10:03:19
 
Jorma_ wrote on 05.06.2012 at 06:40:52:
Tökkäsin ton Samsonin pikaselti tähän aamutuimaan tuohon Toploaderiin. Mitään häröjä ei tosiaan tuossa kymmenen minuutin pelin perusteella tunnu olevan. Samsonilla tuntuis piisaavan vauhtia ja musat vetää melkosella tahdilla.

Eli vaikuttais että koko peli nopeutuu ja musan osalta on erityisen huomattava muutos minusta. Tuo itse pelin nopeutuminen minusta oli vain hyvästä  Grin


Suurkiitos tästä tiedosta, ja erityisesti myös Mirskulle NESin toiminnan valoittamisesta; selvensi hurjasti miksi tämä PAL/NTSC -säätö on erityisesti NESillä niin vaikeaa..

Minulla oli itseasiassa vielä pari peliä, joista haluaisin kuulla vastaavat tiedot; lähinnä Capcomin harvinaisemmat Disney-klassikot eli DuckTales 2 & Chip'n Dale 2. Käsittääkseni ainakin DuckTales 1 oli epäoptimoitu eli pyörii täysin normaalisti toploaderilla, mutta entä DuckTales 2 ?
 
Back to top
 
Achievements: 1
Item Acquired
  IP Logged  
Jorma_
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 381

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #10 - 06.06.2012 at 12:31:28
 
Weeros wrote on 06.06.2012 at 10:03:19:
Suurkiitos tästä tiedosta, ja erityisesti myös Mirskulle NESin toiminnan valoittamisesta; selvensi hurjasti miksi tämä PAL/NTSC -säätö on erityisesti NESillä niin vaikeaa..

Minulla oli itseasiassa vielä pari peliä, joista haluaisin kuulla vastaavat tiedot; lähinnä Capcomin harvinaisemmat Disney-klassikot eli DuckTales 2 & Chip'n Dale 2. Käsittääkseni ainakin DuckTales 1 oli epäoptimoitu eli pyörii täysin normaalisti toploaderilla, mutta entä DuckTales 2 ?

Nämäkin (muistaakseni  Smiley) hyllystä löytyvät, joten voin ne koettaa jossakin välissä. Vaatii vähän vaan aikaa kun en edes euroversiolla ole noita ehtinyt koittamaan vielä. Pitää siis kuulostella ja katella eurokoneella eka/vuorotellen. Tuli ostettua sen verta iso läjä noita pelejä tuossa alkuvaiheessa.
 
Back to top
 
Achievements: 5
Church of NES-RetroInsiderTypical Apple UserClothed by NES-RetroItem Acquired
58420   IP Logged  
thefox
Offline
NES-Retro Novice
*

sanovat että

Posts: 106

Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #11 - 06.06.2012 at 20:40:45
 
Helpoin konsti testata PAL-pelin toimivuus NTSC-koneessa on hommata jostain pelin PAL-version ROM-tiedosto (taikasana: GoodNES) ja testata sitä emulaattorissa (esim. Nestopia) NTSC-tilassa. Vastaavasti voi tietty testata myös NTSC-pelien toimivuuden PAL-tilassa. Ja joo, ROMmien lataaminen ja käyttö on periaatteessa laitonta, mutta mun mielestä tässä tapauksessa tarkoitus pyhittää keinot.
 
Back to top
 

Lataa tekemäni NES-peli STREEMERZ ilmaiseksi osoitteesta www.fauxgame.com!
WWW   IP Logged  
Weeros
Offline
NES-Retro Novice
*


Posts: 181

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #12 - 06.06.2012 at 21:20:48
 
thefox wrote on 06.06.2012 at 20:40:45:
Helpoin konsti testata PAL-pelin toimivuus NTSC-koneessa on hommata jostain pelin PAL-version ROM-tiedosto (taikasana: GoodNES) ja testata sitä emulaattorissa (esim. Nestopia) NTSC-tilassa. Vastaavasti voi tietty testata myös NTSC-pelien toimivuuden PAL-tilassa. Ja joo, ROMmien lataaminen ja käyttö on periaatteessa laitonta, mutta mun mielestä tässä tapauksessa tarkoitus pyhittää keinot.


Näin itsekin järkeilin, mutta tuhrailtuani pari päivää sitten useamman tunnin etsiessä nähdäkseni turhaan toimivaa NES-emulaattoria OS X:lle, joka osaisi myös vaihtaa PAL/NTSC -tilojen välillä, luovutin.. Itsekin hämmästytti miten rajalliset esim. Nestopian säädöt Win-versioon verrattuna on.
 
Back to top
 
Achievements: 1
Item Acquired
  IP Logged  
Jorma_
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 381

Helsinki - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #13 - 09.06.2012 at 19:50:00
 
Weeros wrote on 06.06.2012 at 10:03:19:
Minulla oli itseasiassa vielä pari peliä, joista haluaisin kuulla vastaavat tiedot; lähinnä Capcomin harvinaisemmat Disney-klassikot eli DuckTales 2 & Chip'n Dale 2. Käsittääkseni ainakin DuckTales 1 oli epäoptimoitu eli pyörii täysin normaalisti toploaderilla, mutta entä DuckTales 2 ?

Noniin, pääsin tänään testaamaan tapaukset, molemmissa samat tulokset kuin Little Samsonissa. Eli ei mitään häröjä näkyvissä, mutta musat on nopeutettuna (ja ilmeisesti samalla peli myös). Otin videolle jos kiinnostaa tarkemmin (kun helpompi itekin vertailla näin), mutta tämä riittänee?
 
Back to top
« Last Edit: 09.06.2012 at 20:02:58 by Jorma_ »  
Achievements: 5
Church of NES-RetroInsiderTypical Apple UserClothed by NES-RetroItem Acquired
58420   IP Logged  
Pheidian
Offline
NES-Retro Insider
******


Posts: 799

Kaarina - Finland
Gender: male
Re: PAL pelien ongelmat NTSC konsolilla.
Reply #14 - 28.09.2016 at 13:44:11
 
Lisäillään nyt tänne muutama todettu ja varmasti tiedossa oleva:

Mr. Gimmick - graffavirheitä alareunan valikossa epäluettavaksi asti sekä liian nopea.

Rodland - graffavirheitä kuten Gimmickissä, alareuna sekaisin ja liian nopea.
 
Back to top
 
Achievements: 3
InsiderNES-Retro FailcabinNES-Retro Champion

Owner of NES Licensed set since 2017.
  IP Logged   Firefox 49.0  Windows 7
Page Index Toggle Pages: 1
Send Topic