Choose Language:
 
 
  Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board  
  Discordiin mars - click to chat!  
  Home Recent LoginRegisterHelpSearch Map Achievements Database Quizzes   


Voit piilottaa tämän mainoksen kirjautumalla sisään.
     
     
 
Kampanjatori
 
Pages: 1 ... 9 10 11 12 13 ... 16
Send Topic
Vania Mania 2015 with simoxyz (Read 49385 times)
Mirsku
Offline
NES-Retro Master
*****

does this look like the
face of mercy ?

Posts: 7059

Helsinki - Finland
Gender: female
Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #150 - 10.06.2015 at 11:57:27
 
Aasi Kong wrote on 10.06.2015 at 10:07:54:
Itse en ole ikinä ymmärtänyt tuon Famicom-version musiikkien hehkutusta, omaan korvaani heikon ja ohuen kuuloista vanhan kännykän soittoääneltä kuulostavaa pimputusta ilman kunnon rumpuja.


Perustuuko arvio johonkin youtuben videoon vai mihin?

Famiversion kohdallakin rummut ja ääniefektit tulee sieltä prosessorilta eikä VRC:ltä, eli rummut on 100% samat. Ainoa mikä voi vaikuttaa on se että millainen circyitry konsolissa on äänille.


..kahvia ja nappaamaan konsolista ääntä..

edit: Jokainen voi kohta analysoida itse, ne VRC:n voimakkaimpien kohdalle tulevat eivät nimittäin ole edes rummut vaan rummut on sitä kolmen-viiden iskun sarjaa joka tulee ihan eri ajoituksella. Ne VRC:n piikkien kohdalla olevat ovat nimenomaan tarkoituksellista muuta jolla vaikutetaan VRC:n äänien voimakkuuteen sillä miten tietynlaisella aallolla voidaan vahvistaa toista. Sunsoft käytti samaa kikkaa muutamassa pelissä mut vain CPU:n äänillä.

Helpomminhan noissa erottaa rummut kun ne on selvästi erilaiset kun taas NES versiossa pari muutakin kuulostaa aaltomuodoiltaan samanlaiselta.

Jos tosta ei kuule rumpuja ( Mad Forestin 7 sekunnin jälkeen selvästi vetävät taustalla omiaan, ja Beginning 1:20 jälkeen myöskin rummut vetää omiaan) niin jotain on vialla (sillon tarttee uudet kuulokkeet  Tongue ) Veikkaan että toi CPU:n ja VRC:n äänien ajoittaminen täysin samoihin aikoihin liittyy hyvin pitkälti siihen miten koko VRC toimii, eli se ei varsinaisesti soittele siellä omia tahtejaan vaan osa CPU.n toistamista äänistä toistetaan samaan aikaan myös VRC:llä ja hyödynnetään sitä miten kaksi samantyyppistä pikkuisen erilaista aaltoja vahvistaa samanaikaisina toisensa, tässä tapauksessa VRC:n eduksi.

Toi nimittäin siinä vaiheessa kuulostaa ihan oikeesti kännykän soittoääneltä jos CPU:lta tulevat samanaikaiset papatukset putoaa täysin, testasin jossain vaiheessa sitäkin mut en nyt ala aukomaan konsolia.

Back to top
« Last Edit: 10.06.2015 at 12:58:58 by Mirsku »  
Achievements: 10
PlayStation Network Level 250+Keyboard VeteranSocial AdventurerNES-Retro White Glove SocietyNES Game MasterFirst Successful SaleTypical Apple UserChurch of NES-RetroItem Acquiredbassokoira's Long Con Victim

"Pelien avulla voidaan opettaa todella syvällisiä asioita. Oppilas voi esimerkiksi kuvitella olevansa Neuvostoliiton maatalousministeri.  "

" Mee töihin siitä normo kun oot noin looginen perkele "
Mirsku mirskuism   IP Logged   Firefox 37.0  X11
Aasi Kong
Offline
NES-Retro Novice
*


Posts: 429

Jyväskylä - Finland
Gender: male
Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #151 - 10.06.2015 at 12:59:51
 
Kyllä ne kuulee, mutta ei todellakaan tarpeeksi selvästi, ja sama ongelma on jokaisessa Akumajou Densetsun kappaleessa. Erityisesti tuo harmittaa sävellyksen puolesta loistavan Aquarius -kappaleen kohdalla, jonka NES-versio on miltei täydellinen, mutta jää Famicom-versiossa vaisuksi limplatukseksi. Tulen luultavasti olemaan tämän mielipiteeni kanssa yksin jatkossakin.
 
Back to top
 
Achievements: 1
First Successful Sale
  IP Logged   Chrome 43.0.2357.81  Windows 7
Mirsku
Offline
NES-Retro Master
*****

does this look like the
face of mercy ?

Posts: 7059

Helsinki - Finland
Gender: female
Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #152 - 10.06.2015 at 13:08:19
 
Aasi Kong wrote on 10.06.2015 at 12:59:51:
Kyllä ne kuulee, mutta ei todellakaan tarpeeksi selvästi, ja sama ongelma on jokaisessa Akumajou Densetsun kappaleessa. Erityisesti tuo harmittaa sävellyksen puolesta loistavan Aquarius -kappaleen kohdalla, jonka NES-versio on miltei täydellinen, mutta jää Famicom-versiossa vaisuksi limplatukseksi. Tulen luultavasti olemaan tämän mielipiteeni kanssa yksin jatkossakin.


Kuten tossa ylempänä totesin niin sillä hetkillä kun samanaikaisia riittävän samanlaisia ääniä ei toistetakaan molemmilla samaan aikaan, jää ne aina heikommiksi. Aquariuksen rummut (kuuntelen sitä juuri tässä) olis korjattavissa yhden vastuksen muutoksella Famicomin emolevylle, mut sen jälkeen pelien ääniefektit muuten alkais peittää liikaa musiikkia muita äänisiruja käyttävistä peleistä. Ton Famin circuitryn etuna on yksinkertaisuus mut huonona puolena juuri toi että yhden lähteen äänien vaimentaminen tai korostaminen vääristäis tasapainoa 95% tapauksia.

Tossa vielä se Aquariuskin.
Back to top
 
Achievements: 10
PlayStation Network Level 250+Keyboard VeteranSocial AdventurerNES-Retro White Glove SocietyNES Game MasterFirst Successful SaleTypical Apple UserChurch of NES-RetroItem Acquiredbassokoira's Long Con Victim

"Pelien avulla voidaan opettaa todella syvällisiä asioita. Oppilas voi esimerkiksi kuvitella olevansa Neuvostoliiton maatalousministeri.  "

" Mee töihin siitä normo kun oot noin looginen perkele "
Mirsku mirskuism   IP Logged   Firefox 37.0  X11
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #153 - 16.06.2015 at 13:49:04
 
Oli Famicom-version musiikeista mitä mieltä tahansa, niin sen voi ainakin sanoa, että NES-version musiikkien kanssa on kyllä onnistuttu ihan helvetin hyvin. Esimerkiksi juuri Beginning-biisin rummut ja bassot on toteutettu ihan mielettömän hyvin. Muutenkin NES-soittimet kuulostavat lähinnä varmaan tottumis- ja nostalgiasyistä jotenkin iskevimmiltä, kovemmilta ja yksinkertaisesti paremmilta. Ei tossa Beginningissä taida olla yhtään iskua tai nuottia, joka olisi parempi jotenkin toisin.

Muuttelin taas aloituspostauksen projektikuvausta pikkuisen, kun totesin että projekti käsittää nyt mun mielestä pelisarjan kaikki 2D-konsolijulkaisut, vain tietokoneille tehdyt julkaisut ja porttaukset jäävät väliin, koska niihin mulla ei ole oikein mitään tunnesidettä eikä erityisemmin kiinnostustakaan, saati laitteita joilla niitä pelata.
 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 7.1.6  Mac OS X
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #154 - 07.07.2015 at 10:44:41
 
Castlevania: Order of Ecclesia (DS, 2008)

Peli lähtee mukavan nopeasti käyntiin ilman liian pitkiä alkulöpinöitä tai tutoriaaleja. Tapahtumaympäristö on melko uudenlainen: Draculan linnan ja sen ympäristön sijaan OoE:ssa pelimaailma on laajempi ja käsittää esimerkiksi majakan, luostarin, metsiä, vuoristoja jne. Draculan linna loistaa poissaolollaan, ja peli tuntuu muutenkin varsin epäcastlevaniamaiselta. Wygolin kylä toimii keskuksena, jossa voi käydä ostamassa aseita, esineitä ja varusteita, täyttelemässä energia- ja sydänvarantoja, juttelemassa eri puolilta peliä löytyneiden sivuhahmojen kanssa ja vastaanottamassa kyläläisiltä sivutehtäviä, joista saa palkinnoksi taas parempia esineitä ja varusteita. Pelimaailma on jaettu pieniin ja vähän isompiin erillisiin alueisiin, joihin siirrytään karttanäytön kautta ja jotka on läpäistävä yksitellen. Peli siis etenee suhteellisen lineaarisesti, eikä ainakaan aluksi erityisemmin jätä liiemmin varaa vapaalle tutkiskelulle. En tykkää. Alueet ovat lisäksi täysin erillisiä toisistaan, ja yhden alueen tutkittuaan ja läpäistyään siirrytään kartan (ja mahdollisesti kylän) kautta seuraavalle alueelle. Vaikkei eteneminen aiemmissakaan Metroidvanioissa täysin vapaata ole ollut (vaan matkan varrelta löydetyillä esineillä on vasta päässyt uusille alueille), ei näin lineaarista Metroidvaniaa ole vielä tullut vastaan. Tähän asti pelaamiini Metroidvanioihin verrattuna tämä myös tuntuu jotenkin tympeämmältä, jopa Circle of the Moonia tylsemmältä, eikä peli tunnu lähtevän rullaamaan ollenkaan niin mukaansatempaavasti kuin parhaat Metroidvaniat. Pelihahmo Shanoa ja tämän Ecclesia-järjestö tuntuvat aivan pelin alussa mielenkiintoisilta, mutta ennen kuin peli pääsee kunnolla käyntiin, tapahtuu vanha kunnon muistinmenetys, ja sen jälkeen Shanoa onkin puulla päähän lyöty eikä tunnu tietävän mitään tai tuntevan ketään. Kuolemia tulee selvästi enemmän kuin aiemmissa Metroidvanioissa, eikä hahmon kehitys tunnu pysyvän jatkuvasti vaikeutuvien vihollisten perässä.

Ase- ja kykyjärjestelmä uudistettu melko perinpohjaisesti ja korvattu Glyph-järjestelmällä. Glyphit toimittavat sekä pää- että sivuaseiden virkaa, eli kirveitä, pyhiä vesiä tai ristejä ei enää kynttilöistä löydy. Glyphejä tuntuu löytyvän myös huomattavasti harvemmin kuin aiemmissa Metroidvanioissa uusia aseita, ja pelihahmon kykyjä ja ominaisuuksia pääsee päivittelemään suhteellisen harvoin. OoE:n asejärjestelmä ei näistä syistä tunnu läheskään yhtä kiinnostavalta ja miellyttävältä kuin aiemmin, vaikka Glyphejä yhdistelemällä saa kyllä lopulta käyttöönsä erittäin monipuolisen valikoiman hyökkäystapoja. Paras ase ei välttämättä aina kuitenkaan ole tehokkain ase kaikilla alueilla tai kaikkiin vihollisiin, vaan aseen teho perustuu myös aseen tyyppiin. Joihinkin vihollisiin tehoavat paremmin esimerkiksi kirves- tai pistinaseet, ja toisiin miekat. Tämä selviää vain kokeilemalla, mikä on melkoisen turhauttavaa. Monipuolinen ase- ja varustejärjestelmä on toki aina hyvä asia, mutta mielestäni olisi kuitenkin selkeämpää, jos tehokkain ase olisi tehokkain, ihan yksinkertaisesti. Nyt jouduin välillä huomaamaan, että hyökkäyspisteitä paljon vähemmän antavat aseet tehoavat jopa joihinkin pomoihin ja vihollisiin paremmin kuin uusimmat ja voimakkaimmat aseet. Tarpeetonta.

Noin neljän ja puolen tunnin kohdalla tulee ensimmäinen kerta, kun on syytä käydä uudelleen jo kolutuilla alueilla; siihen asti peli on edennyt täysin lineaarisesti. Reilun viiden tunnin kohdalla saan pelin ”huonon lopun”. Mahdollisia loppuja tässä on vain kaksi, joista tämä ensimmäinen ei varsinaisesti edes ole loppu, vaan game over, joka tulee erään pomon jälkeen pakosta. Peliä on vielä noin puolet jäljellä (etenemislukema näyttää piirun yli 50 %), mutta peli ei juurikaan vihjaa, miten kohdasta pääsee eteenpäin ja game overin voi välttää. Sormi menee väistämättä suuhun ja selain kuin itsestään GameFAQsiin. Selvitettyäni miten peliä pääsee jatkamaan, kävin hoitamassa tarvittavat jutut ja menin pomolle uudelleen. Pomon kaatumisen jälkeen pelissä tulee sen luokan käänne, että ensimmäistä kertaa tätä pelatessa nousee hymy huulille. (Tarkoitan käännettä pelisisällöllisesti, varsinaiseen juoneen en ota kantaa, koska ne eivät ainakaan omassa pelikokemuksessani ole keskiössä.) Alkaa tuntua, että ensimmäisen viisi tuntia olivatkin vasta pelkkä intro itse pelille. Peli lähtee nyt rullaamaan aivan eri tavalla kuin tätä ennen ja etenee mielekkäämmin. Glyphejä ja varusteitakin tuntuu löytyvän nyt paljon parempaa tahtia. Myös ääniraita tuntuu ottavan aimo harppauksen eteenpäin, sillä nyt kuullaan selvästi pelin parhaita musiikkeja. Harmittaa, että tätä piti odottaa näin pitkään.

Pomot ovat enimmäkseen jopa aiempia Metroidvanioita isompia ja näyttävämpiä. Monet vaativat melkoista strategian hiomista, ja kuolemia tulee todella runsaasti. Suurimmasta osasta pääsee kuitenkin jyvälle melko nopeasti, ja tekniikoita on ihan mukava kehitellä. Eivät pomot silti missään nimessä liian helppoja ole. Parannusjuomia kuluu hyvää tahtia. Taistelu Draculan kanssa on jälleen eeppistäkin eeppisempi. Loput siitä varmuuden vuoksi spoilereihin.

Spoiler:
Taistelu ei ole pituudeltaan aivan niin naurettava kuin Portrait of Ruinissa. Dracula on taas yksin, eikä se tällä kertaa edes muuntaudu! Piristävä uudistus. Taistelu käsittää kaksi Draculan muotoa, jotka ensimmäisellä noin 15 yrittämällä tuntuvat aivan täysin mahdottomilta! Varsinkin toinen muoto tappaa kerta toisensa jälkeen muutamassa sekunnissa. Harjoittelulla ensimmäinen muoto alkaa sujua ottamatta itse yhtäkään osumaa, ja kokeilemalla niin paljon erilaisia, rohkeitakin ase- ja varusteyhdistelmiä löytyy lopulta keino kaataa kreivi suhteellisen vaivattomasti. Alun täydellinen toivottomuus siis oli ylitsepäästävissä pienellä harjoittelulla ja luovalla ja pelottomalla aseiden, varusteiden ja esineiden käytöllä ja yhdistelyllä. Eli kyseessä on kieltämättä todella onnistuneesti toteutettu loppupomotaistelu!


Tämähän on Igan toistaiseksi viimeisin Metroidvania (tämän jälkeen Iga oli vielä mukana Castlevania: The Adventure ReBirthin tekemisessä), ja nyt kun Bloodstained: Ritual of the Night on julkistettu ja sen kehitys on aloitettu, en voi OoE:n aikana lakata miettimästä, kuinkahan paljon Bloodstained muistuttaa tätä. Yhtäläisyyksiä on jo tiedossa, ja lisääkin saattaa ilmetä: uusi (nais)pelihahmo, etääntyminen tavanomaisimmasta Castlevania-mytologiasta kuten Belmonteista ja Draculasta (mikä OoE:ssa on kouriintuntuvaa), täysin aiemmista Vanioista eroava asejärjestelmä jne. Bloodstainedin lasimaalausjärjestelmässä on varmasti paljonkin yhtäläisyyksiä OoE:n Glyph-järjestelmään. Tätä pelatessa tuntuukin, että Castlevania-sarjan perintö onkin Igalle ehkä pelkkä taakka. Vaikka Igaa voidaankin pitää tämän peligenren isänä ja vaikka hänellä on varmasti vielä annettavaa, ei hän enää tarvitse Castlevania-nimeä ja -perintöä. Melkoisen kaukana OoE:n tarina on tutuista Vania-kuvioista – Belmontitkin mainitaan kadonneena sukuna vain ohimennen, ja vain Wygolin kyläläiset ovat heidän kaukaisia jälkeläisiään. Igan oli korkea aika lentää pesästä ja alkaa luoda jotain täysin omaa. Toivottavasti Bloodstained lunastaa kaikki odotukset, jotka ovat kovat ja jotka Igakin varmasti tiedostaa.

Arvosana olisi korkeampi, jos pelin alkupuolisko olisi rullannut yhtä mukavasti kuin loppupuolisko. Ensimmäiset viisi tuntia oli välillä todella vaivalloista etenemistä...

Metroidvanioista laajin, työläin ja epäcastlevaniamaisin, mutta kokemisen arvoinen, jos kärsivällisyyttä riittää.

3/5






 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 7.1.7  Mac OS X
mem0_ory
Offline
NES-Retro Journeyman
***


Posts: 1081

Tampere - Finland
Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #155 - 07.07.2015 at 23:13:50
 
Mä ainakin käyn tosi kuumana Order of Ecclesiaan  Smiley vaikkei se mun alltime feivörit-cassu olekaan.

Mul on muuten joku ihme perinne et jokasella OoE-läpipeluukerralla en käytä yhessäkään bossissa yhtään potionia tai parannusesinettä.
 
Back to top
 

Elämä kuin geneerinen eurorope
  IP Logged   Unknown   Unknown
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #156 - 08.07.2015 at 08:57:42
 
mem0_ory wrote on 07.07.2015 at 23:13:50:
Mä ainakin käyn tosi kuumana Order of Ecclesiaan  Smiley vaikkei se mun alltime feivörit-cassu olekaan.

Ja oot tietenkin pelannut kaikki muutkin DS:n ja GBA:n Cassut? Smiley
En nyt suoranaisesti epäile, ettet olisi muita pelannut, mutta tuntuu että usein saa käydä tämmösen keskustelun:

-Order of Ecclesia on DS:n paras Castlevania!
-Mun mielestä Dawn of Sorrow oli parempi ja Portrait of Ruinkin vähintäänkin yhtä hyvä, vaikka kaikki on aika erilaisia.
-Aijaa, niitä mä en ole pelannutkaan...

mem0_ory wrote on 07.07.2015 at 23:13:50:
Mul on muuten joku ihme perinne et jokasella OoE-läpipeluukerralla en käytä yhessäkään bossissa yhtään potionia tai parannusesinettä.

Joo kyllä noissa pomoissa huomasi, että vaikka ne oli isoja ja pelottavia, niin harjoittelulla niihin yleensä löytyi strategia, jolla selvisi suhteellisen vähällä vahingolla itse. Kunhan vaan malttaa mielensä. Kun ei malttanut, niin piti potionit auttoi. Iga sanoi jossain haastattelussakin, että kun joku kehittää/koodaa hänen Castlevaniaansa pomon, pomon kehittäjän on itse päihitettävä pomo ottamatta yhtään vahinkoa, jotta se voidaan jättää peliin.
 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 7.1.7  Mac OS X
mem0_ory
Offline
NES-Retro Journeyman
***


Posts: 1081

Tampere - Finland
Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #157 - 08.07.2015 at 09:21:18
 
GBA-cassut viel pelaamatta! Hyviä aikoja siis vielä tiedossa kun ne + Bloodstained
 
Back to top
 

Elämä kuin geneerinen eurorope
  IP Logged   Unknown   Unknown
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #158 - 10.07.2015 at 14:59:53
 
Castlevania: Aria of Sorrow (GBA, 2003)

Jaahas! No niin! Tämä mainitaan usein yhtenä GBA:n parhaista peleistä, ja ennen pelin aloittamista huomaan, että odotukseni ovat aika korkealla. Dawn of Sorrow oli kieltämättä DS:n Castlevanioista eniten mieleeni, joten tältä lienee odotettavissa samaa tyyliä. Lisäksi AoS taitaa olla GBA:n Vanioista kehutuin, eikä tästä juuri pahaa sanaa ole omiin silmiin ja korviin kantautunut. Olen omistanut tämän jo vuosia, ja vanhan tallennuksen perusteella jonkin verran joskus pelannutkin, mutta muistikuvat ovat heikot. Suoraan sanottuna olenkin jo odottanut, että pääsisin tämän kimppuun.

Heti alussa käy selväksi, että pelihahmo Soma Cruzin liikkuminen on toteutettu erittäin tyydyttävästi. Ympäriinsä juoksentelu ja vihulaisten nitistely tuntuu ihan tolkuttoman mukavalta. Soma tuntuu myös heti pelin aluksi melko vahvalta, ja etenkin hit pointeja on aika runsaasti verrattuna joihinkin muihin Metroidvanioihin. Peli lähtee rullaamaan todella mukavasti, ja ensimmäisen parin tunnin tutustuminen ja harhailu menee kuin siivillä. Pelaamista ei malttaisi lopettaa.

Grafiikoiden ja äänimaailman puolesta AoS ottaa taas askeleen eteenpäin GBA:n aiemmista Vanioista. Vaikka sekä Circle of the Moon että Harmony of Dissonance olivat myös jonkinasteisia arvostelumenestyksiä, saivat ne myös paljon kritiikkiä juuri etenkin grafiikastaan ja äänistään. CotM oli liian pimeä, HoD liian värikäs. CotM:ssa oli vähän lattea ääniraita, HoD:n musiikit taas olivat ala-arvoisia piipityksiä. Tällaiset mielipiteet voi jättää omaan varjoonsa, mutta on niissä totuuden siemen, minkä Iga ja muut AoS:n suunnittelijat ja kehittäjät varmasti tiedostivat. Nimittäin AoS:ssa asiat saatiin kohdilleen viimeisen päälle. Pelihahmo ja juonikuvio oli taas uusi, ja ensimmäistä kertaa pelisarjan historiassa tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuteen. Myös se, että tätä juonikuviota jatkettiin jatko-osassa (Dawn of Sorrow, DS, 2005), on pelisarjan kahden peräkkäisen julkaisun kohdalla harvinaista, Metroidvanioissa jopa ainutkertaista.

Pomot tuntuvat ainakin alkuun helpoilta, ehkä jopa liian helpoilta. Ei se kuitenkaan haittaa: ainakaan pelin flow ei juurikaan kärsi pomotaisteluista, eikä yhteenkään pomoon jää jumiin. Aseita ja varusteita löytyy eri puolilta linnaa todella mukavaan tahtiin, ja vihollisilta saatavat sielut monipuolistavat hyökkäys- ja kykyvalikoimaa. Aina kun luulen, että nyt löytyi sen luokan ase, että tästä parempaa en varmaan saa hetkeen, löydän seuraavalta alueelta hajoavan seinän takaa salapaikan ja vielä tehokkaamman aseen. Mahtavaa! Niin, se sielut. Tässä pelissähän ne tuotiin kuvioihin. Siinäkin osuttiin nappiin parin aiemman Vanian haparoinnin jälkeen: CotM:n Dual Setup System ja HoD:n perinteisempi asejärjestelmä Spellbookeineen kun jättivät kuitenkin vähän innovoinnin varaa. AoS:ssa vihollisilta voi saada siis haltuunsa sieluja, joista Soma saa lisäkykyjä ja -ominaisuuksia. Sieluja on kolmea tyyppiä: Bullet Soul (joka antaa sivuaseen/kakkoshyökkäyksen), Guardian Soul (joka antaa esim. lisäominaisuuden, familiarin tai muuntautumisen) ja Ability Soul (joka antaa lisäkyvyn tai tehostaa jotakin Soman ominaisuuksista). Sieluja yhdistelemällä voi muokata pelihahmoaan todella mukavasti, ja sielut tuntuvat erittäin mielekkäältä tavalta monipuolistaa hyökkäys-, puolustus- ja kykyvalikoimaa.

Ensimmäisen kerran peli meni läpi, kun pelikello näytti alle viittä tuntia. Eli kohtalaisen nopeasti tuli juostua läpi. Myös loppupomo oli melko helppo. Liian helppo. Jopa pienoinen antikliimaksi, mutta toisaalta se noudatti samaa kaavaa kuin pelin muutkin pomot. Pomojen (ja oikeastaan koko pelin muutenkin) helppous on ainoa negatiivinen asia, joka tässä häiritsee ja verottaa arvosanaa. Kartalta jäi kaksi paikkaa tutkimatta, ja karttalukema näyttää 94,5 %. Molempiin näihin paikkoihin liittyi eräänlainen puzzle: niissä tarvitsi tietyt sielut, joilla saa kikkailtua itsensä eteenpäin. Sen verran kova jano tästä ensimmäisestä läpipeluusta jäi, että oli pakko selvittää, miten paikoissa pääsee käymään. Ensimmäisenä saamani loppu oli myös neljästä mahdollisesta toiseksi huonoin (tai huonoin, tulkinnasta riippuen). Selvisi, että parhaat loput on mahdollista saada sen toisen tutkimatta jääneen paikan takaa. Eli ei muuta kuin sieluja grindaamaan ja parasta loppua metsästämään!

Tarvitsin siis yhden sielun päästäkseni toiselle alueelle, jossa en ollut vielä käynyt, ja sen jälkeen vielä yhden, jotta saavuttaisin parhaan lopun. Tähän loppuun liittyy se toinen alue, jossa en ollut vielä käynyt. Reilun puolen tunnin grindaamisella saan tarvittavat sielut ja löydän siinä tiimellyksessä myös pelin parhaan aseen. Fuck yeah! Sitten uudelleen pomolle, joka kaatuukin nyt pelin parhaalla aseella naurettavan helposti, mutta koska olemme tavoittelemassa parempaa loppua, saan todeta, että eihän se vielä viimeinen pomo olekaan. Todellinen viimeinen pomo ja sille eteneminen on tehty erittäin onnistuneesti ja tunnelmallisesti. Ilmassa on SotN:sta mieleen jäänyttä suuruuden tunnetta. Astellessani varsinaiselle loppupomolle ensimmäistä kertaa kädet hikoavat ja pulssi nousee jälleen kerran. Aivan kuin kunnon Castlevaniassa pitääkin. Pomokin on melkoinen! Loppupomo on tässä vähän erilainen kuin Vanioissa tavallisesti, ja koko juonikuvio heitetään ikään kuin päälaelleen, mutta en spoilaa sen enempää. Erittäin hieno taistelu on kyseessä, ja juonikin onnistuu yllättämään positiivisesti. Toisella yrittämällä pomo kaatuu ja pelin toiseksi paras loppu aukeaa. Tuntuu ihanalta. Tämän lopun sain reilun viiden tunnin pelaamisella. Kaikkein parhaan lopun saaminen vaatisi kaikkien sielujen keräämistä, mihin en aio lähteä. Lukuisten sielujen grindaaminen yhdessä ja samassa paikassa ei vastaa käsitystäni miellyttävästä ja merkityksellisestä pelaamisesta.

SotN:n ohella pelisarjan terävintä kärkeä yhdessä DS-jatko-osansa kanssa – puhdasta nautintoa alusta loppuun.

4,5/5





 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 7.1.7  Mac OS X
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #159 - 20.08.2015 at 10:53:04
 
Castlevania Chronicles (PlayStation, 2001)

Taustaa: Tämä PS1-peli sisältää alun perin vain Japanissa Sharp X68000 -kotitietokoneelle vuonna 1993 julkaistun Akumajo Dracula -nimisen pelin. Tämä ”Castlevania 68000” -nimelläkin lännessä tunnettu peli pohjautui juonen tasolla NESin Castlevaniaan. Osa kentistä oli samantyyppisiä, mutta osa oli täysin uudenlaisia, ja pelimoottori uusi. Kyseessä ei siis ollut täysin uusi erillinen pelijulkaisu, muttei ihan puhdas porttauskaan. PlayStationin Castlevania Chronicles julkaistiin vuonna 2001 Japanin lisäksi myös Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, missä valtaosalle pelaajista peli tarjosi täysin uuden kokemuksen. PS1-versio sisältää alkuperäistä emuloivan ja sitä melko läheisesti vastaavan Original Mode -pelitilan sekä päivitetyn Arrange Moden, jossa on mm. uudet alku- ja loppudemot, parannellut grafiikat ja äänet, Ayami Kojiman luomat uudet hahmomallit ja kohtuullisempi vaikeustaso. Alkuperäistila on saanut jonkin verran kritiikkiä (jopa pelin kehittäjiltä), joten pelasin pelin läpi hieman tasokkaamman kokemuksen tarjoavalla Arrange Modella. (Kaikki alla olevat pelikuvat ja biisinäytteet Bloody Tearsia lukuun ottamatta ovat myös Arrange Modesta.)

Peliä ensimmäistä kertaa aloittaessani huomaan olevani vähän jännittynyt. Ei oikein tiedä, mitä odottaa. Ensimmäinen kenttä on hyvin samanlainen kuin NESin Castlevanian ensimmäinen kenttä, pomoa myöten. Jopa erikoisesineet tulevat samoista kynttilöistä. Toisessa kentässä peli lähteekin sitten eri suuntaan, ja tarjoaa uudenlaisen kentän ja pomon. Olin ennen aloittamista siinä käsityksessä, että tämä olisi melko vaikea Vania (niin kuin olla pitääkin), mutta kaksi ensimmäistä kenttää menivät kuitenkin kuolematta kertaakaan. Sen jälkeen vaikeustaso lähteekin suhteellisen jyrkkään nousuun. Toisinaan peli suorastaan halveksuu pelaajaa, joka meni jo luulemaan tätä helpoksi peliksi.

Sivuaseet ovat muuten samat kuin NESin Castlevaniassa, mutta yksi uusi ”ase” on mukana: yrttikasvi. Kasviesineellä saa palautettua vähän energiaa, mutta se vaatii paljon sydämiä. Yksi käyttö maksaa kymmenen sydäntä. Tämän koommin kasviesinettä ei Castlevania-julkaisuissa sitten nähdäkään. Kentät ovat ihan mukavan monipuolisia ja laajoja. Kolmas kenttä on pelisarjassa ensimmäistä kertaa kohtaamani jääkenttä. Pitihän tässäkin pelisarjassa kai yksi sellainen olla… Joissain kentissä tulee hassu bon voyage -tunne: vaikka miljööt ovat erilaisia, tietyt kohdat ovat täsmälleen samanlaisia kuin jotkin vanhempien Vanioiden kohdat: esimerkiksi tyrmä-/kidutuskammiokentän tietyt kohdat ovat juuri samanlaisia kuin NESin Castlevanian toiseksi viimeisessä kentässä. Ja kenttien pomokin on sama. Osa pelin pomoista on tuttua Vania-kuvastoa – osa jopa täysin samoja kuin aiemmissa Vanioissa nähdyt. Mutta onpa mukana myös täysin uusiakin loppuvastuksia, kuten kakkoskentän lohikäärmeluuranko ja kolmoskentän jäävelho. Mukavia tuttavuuksia!

Kellotornin huipulla – missä poikkeuksellisesti ei asusta Kuolema – odottaa pelin siihenastisista pomoista selvästi pahin, varsinainen murheenkryyni. Pomoon ei meinaa saada aluksi yhden yhtä osumaa. Kaunista keskiaikaista kellotornia ja kellotaulua paljain käsin mäsäksi hajottava ihmissusi hyppelee ympäri ruutua minkä ehtii ilman säännöllistä kuviota, ja sen päihittäminen vaatii useamman yrityksen. Mieleen tulee SNESin Dracula X:n ihmissusipomo, mutta on tämä sitäkin ärsyttävämpi. Check pointithan eivät tietenkään ole kentissä pomoilla, vaan pomolla kuoltuaan joutuu aloittamaan kentän viimeisen osion alusta. Ja viimeinen osio – etenkin kellotornissa – on tietenkin se vaikein, joten hammasta tässä kentässä saa purra.

Musiikeilta odotin enemmän – heti ensimmäisen kentän musiikki saa naaman vääntymään vinoon. Pelin ääniraita koostuu pääosin ärsyttävistä ja suoraan sanottuna kehnosti tehdyistä tuttujen biisien disco-/syntikkaversioista, eikä lunasta odotuksia. Liikkuvuus on (ainakin Arrange Modessa) Castlevania-mittapuulla melkoisen joustavaa. Hyppyä pystyy Super Castlevania IV:n tavoin ohjaamaan ilmassa, mikä auttaa useissa kentissä tiukoissa paikoissa. Ruoskalla pystyy tällä kertaa lyömään normaalin eteenpäinlyönnin lisäksi hypystä suoraan alas ja alaviistoon. Ylös tai yläviistoon Simon ei lyö. Ratkaisu tuntuu erikoiselta, enkä edes huomannut, että hypystä voi lyödä alasuuntiin, kuin vasta monen tunnin pelaamisen jälkeen. Ei sitä juurikaan pelin aikana tarvinnut. Ehkä odotin pelin liikkuvuudelta enemmän NES-Vanioiden tyylistä, sillä yllätyin ohjattavuuden pehmeydestä ja monipuolisuudesta. Kävelyvauhti on kuitenkin tutun hidas.

Viimeinen kenttä on tietenkin kaikista vaikein, ja sitä saakin yrittää monta monituista kertaa. Kenttään on kerätty pelin haastavimmat ja voimakkaimmat viholliset, tarkimmat hypyt ja nopeinta reagointia vaativat kohdat. Lopuksi astellaan täysikuun alla jo melkoisen tutun näköisiä rappusia ylös ennen sisäänkäyntiä kreivi Draculan tyhjyyttään ammottavaan valtaistuinsaliin. Kuin loitsun voimalla tuo ruoja, tuo ryökäle kuitenkin näyttäytyy, huikkaa kesken olleen punaviinilasin pohjat kurkkuunsa ja heittää kaiketikin kristallisen arvolasin tuhannen sirpaleiksi salin lattialle. Ilmoille kajahtaa pahaa enteilevä naurun hekotus, ja kirkas sokaiseva välähdys vain käy, kun teleporttileikki alkaa. Kun Draculan energiat ovat huvenneet noin puoleen, hänen ilmeensä – ja sen myötä koko olemuksensa – muuttuu entistä paholaismaisemmaksi. Ehkä hän ymmärsi, ettemme tulleet tänne viininmaistajaisiin vaan tekemään hänestä lopun. Ensimmäisen muodon kaaduttua siirrytään toiseen muotoon, joka muistuttaa kovasti NESin Castlevanian Draculan toista muotoa; onhan kyseessä saman pelin (tai ainakin saman tarinan) toisinto. Olen nähnyt jo niin monta näitä lopputaisteluita, että kuviot ja strategiat löytyvät melko nopeasti: parin yrityksen jälkeen kreivi kaatuu, ja pääsen lukemaan lopputekstit.

Läpipeluun jälkeen kokeilin vielä parin kentän verran Original Modea, joka on siis melko suora remake alkuperäisestä Sharp X68000 -versiosta, eikä se tunnu alkuunkaan niin pahalta kuin odotin. Simon näyttää erilaiselta, mutta käyttäytyy oman kokemukseni perusteella samalla tavalla. Ehkä eroja ilmenee myöhemmissä kentissä tai pomoissa. Musiikit eivät tietenkään ole ihan saman kuuloiset kuin Arrange Modessa – vaan tietyissä kentissä jopa paremmat. Vaikka ihan kelvollien klassinen Castlevania onkin kyseessä, voi kuitenkin vain kuvitella, kuinka monta PS1-keskivertopelaajaa tämä on kiinnostanut vuonna 2001, neljä vuotta esimerkiksi Symphony of the Nightin julkaisun jälkeen ja PlayStation 2:nkin jo ilmestyttyä. Onhan tämä ollut auttamatta retroa jo julkaisussaan.

Vähän tyhjänpäiväinen uudelleenjulkaisu/versiointi, mutta sarjan ystäville kaiketi ihan kelpopelattavaa.

2,5/5





 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 7.1.8  Mac OS X
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #160 - 05.10.2015 at 23:12:59
 
Jos joku ei tullut tänään katsoneeksi Wulfonin taidokasta peluuta hänen striimissään, niin viikonloppuna voi paikata tilanteen ja tulla katsomaan saman pelin taidotonta pelaamista striimissä.

Nimittäin viimeistä viedään, ja jäljellä on enää yksi Castlevania! Päättääkseni vuosiprojektin sille sopivalla arvokkuudella päätettiin poikain kanssa pelata viimeinen peli yhteen putkeen läpi ja striimata koko edesottamus. 

Tämän viikon lauantaina (10.10.) voitte siis suunnata Twitchiin ja tulla seuraamaan läpipeluuta, jauhamaan vuosiprojektista ja Castlevanioista yleisemminkin, antamaan pelivinkkejä ja reittiohjeita sekä kyselemään hassuja. Sain houkuteltua luottostriimaajat Ed-Dien ja Javeliinin mukaan (ja mukana tietysti myös kaksi kissaani huom huom!). Siinä puolen päivän maissa alotellaan, ja yritetään saada lauantain aikana peli läpi.

Jos nyt joku ei vielä tiedä tai osaa päätellä, mikä peli on kyseessä, niin se selviää striimissä. Tämän pelin jätin tarkoituksella viimeiseksi, sillä tämä on ehkä koko pelisarjan huonomaineisin julkaisu. En ole tätä koskaan pelannut varmaan puolta tuntia enempää. Vaikka tiedän tässä olevan paljon vikoja, on tämä kuitenkin Castlevania, ja olen halunnut jo pitkään päästä tämän kimppuun ja antaa sille kunnollisen mahdollisuuden. Pian nähdään, mistä ihmiset kaupungilla puhuu!

My whip-wielding vampire-hunting Belmont body is ready!
 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 9.0  Mac OS X
RetroUkko
Offline
NES-Retro Ad Infinitum
Jones in the Fast Lane
******

Nintendo Entertainment
System

Posts: 5539

Lohja - Finland
Gender: male

Live: cossuton
PSN: retrofreak666
NNID: retrofreak666



Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #161 - 05.10.2015 at 23:22:24
 
Nyt kyllä semisti kiinnostaa, koska tämä castlevania on aiheuttanut nuoruudessa monta puhelua nindendo klubipuhelimeen ja mistä tietää vaikka olisi jutellut salskean klubineuvojan kanssa castlevanian vaaroista ennenkuin radikus oli syönyt edes ensimmäistä pizzapalastaan  Smiley
 
Back to top
 
Achievements: 20
Pokémon MasterAchievement ArtistKeyboard VeteranNES-Retro Failplay24h MarathonCat PeopleNES Game MasterPlayStation Network Level 250+NES-Retro White Glove SocietyShadow ManNES-Retro ChampionSocial AdventurerFrom 'Retro with LoveNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroNES-Retro FailboatFirst Successful SaleInsiderTypical Apple UserItem Acquired

Harrastuksista ykkönen: NES
Ad Infinitum # 21
385072 retrofreak666 cossuton cossuvissy RetroUkko ur69901651 RetroUkko   IP Logged   Safari 9.0  iOS 9.0.2
Wulfon
Offline
NES-Retro Expert
****


Posts: 3789

Pyhäselkä - Finland
Gender: male
Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #162 - 06.10.2015 at 00:19:39
 
Noniin, noniin! Miettinytkin, että missäs se Simon's Quest viipyy. Että ei vain olisi pelin huono maine pelästyttänyt simoxyziä ihan täysin pois.

Olisipa jo lauantai, tätä nimittäin seuraa mielenkiinnolla.
 
Back to top
 
Achievements: 6
24h MarathonPlayStation Network Level 250+Shadow ManAchievement ArtistNES-Retro FailplayMedal of Honor

"Kun minä olin nuori niin valikosta valittiin että 'arkku'."
1502378 Wulfon Feinnar wulfon   IP Logged   Chrome 45.0.2454.101  Windows 8
Wiizeli
Offline
NES-Retro Ad Infinitum
NES-Retro Beersider
******


Posts: 16661

Vantaa - Finland
Gender: male




Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #163 - 06.10.2015 at 05:28:01
 
RetroUkko wrote on 05.10.2015 at 23:22:24:
ja mistä tietää vaikka olisi jutellut salskean klubineuvojan kanssa castlevanian vaaroista ennenkuin radikus oli syönyt edes ensimmäistä pizzapalastaan  Smiley


Legenda kertoo että Babykus syntyi täyden purukaluston kera eikä hyväksynyt ravinnokseen äidinmaitoa. Vain vastapaistettu perhepizza lopetti itkun ja raivon.
 
Back to top
 
Achievements: 14
BeersiderPlayStation Network Level 250+24h MarathonAchievement ArtistHC Movie CollectorSocial AdventurerNot Too Old For This ShitChurch of NES-RetroKeyboard VeteranTypical Apple UserBeer Mario Kart TournamentNES-Retro FailboatInsiderDonated to AVGN
Wiiseli Wiizeli Wiizeli Wiizelih M_Manninen Weazel   IP Logged   Chrome 45.0.2454.94  Android 4.4.4
simoxyz
Offline
NES-Retro Elite
******


Posts: 3979

Helsinki - Finland
Gender: male

PSN: simoxyz1
NNID: simoxyz

Re: Vania Mania 2015 with simoxyz
Reply #164 - 06.10.2015 at 09:05:35
 
Wulfon wrote on 06.10.2015 at 00:19:39:
Olisipa jo lauantai, tätä nimittäin seuraa mielenkiinnolla.

Hyvä tietää, että on chatissa ainakin yksi ihminen, joka osaa pelata tota! Eli jos kartat ja guidet pettävät, niin sulta saa(nee) pelineuvoja kuin klubineuvojilta konsanaan. Smiley
 
Back to top
 
Achievements: 15
NES-Retro ChampionNot Too Old For This ShitSocial AdventurerCat PeopleNES-Retro White Glove SocietyNES-Retro FailplayNES-Retro FailboatChurch of NES-RetroNES-Retro FailcabinClothed by NES-RetroFirst Successful SaleItem AcquiredInsiderTypical Apple UserDonated to AVGN

KOVA VAUHTI HYPPYPOTKU SEINÄÄ PÄIN: SUPERHYPPYPOTKU
561   IP Logged   Safari 9.0  Mac OS X
Pages: 1 ... 9 10 11 12 13 ... 16
Send Topic